lørdag 25. april 2009

Bryllup på afrikansk vis

Jeg var sammen med tusen afrikanere blitt invitert i bryllup. Prøvde i mange dager å finne ut når det startet, til slutt gav jeg opp og spurte hun jeg skulle dra sammen med når jeg skulle være klar. Kl 09.00 var svaret, nærmere halv tid drog vi, da hadde hun ringt brudens far og fått beskjed om at bruden var dratt fra hjemmet sitt. Da vi etter en halv times kjøretur kom frem til et hus i enden av en landevei tenkte jeg at nå har vi sikkert dårlig tid. Tre timer senere reiste vi deri fra, etter å ha blitt servert varm lunch og sett bruden vell av gårde i bilen, ferdig pyntet med blinkende tiara. Når jeg skriver blinkende så mener jeg blinkende, tiaraen var pyntet med røde lys som blinket rundt som en del av pynten.

I Kenya er det ordentlig brudefølge. Bruden satt i første bil så fulgte sikkert 15 biler etter, alle pyntet med rosa sløyfer eller ballonger. På vei til kriken skal det legges en sløyfe gjennom nærmeste landsby og alle bilene har fløyta inne
Vielsen i kirken begynner jo som kjent med at bruden skrider opp kirkegulvet til passende toner. Slik er det også i Kenya, nesten. Her danser brud, brudgom, brudepiker, brudesvenner og resten av brudefølget inn til det som i norske ører høres ut som en hipphopp gospel sang. De ble nå gift og applausen sto stadig i taket så jeg regner med det gikk riktig for seg.

Etter vielsen var det mottakelse for alle de tusen gjestene. Kaken ble kuttet og brudeparet delte både det og fanta, som seg hør og bør. Etter kaken var det middag. Bare å stille seg i kø, så får du servert dagens rett på plast tallerkener. Maten var god men, det er første gang jeg har spist bryllups middag sittende i bilen. Tusen gjester betyr ikke at man skal ha sitte plass til alle sammen, så da sitter man der man finner det for godt å slå seg ned.

Når man har spist og ikke er nær venn av familien er det bare å gi gaven og så drar man. Jeg hadde kjøpt glass som var pent å pyntelig pakket inn i rødt papir. Syntes damen som leverte gaven før meg var mer heldig med valget, hun overleverte nemlig en levende høne til bruden som takket pent og tok i mot. Høna hadde forresten vært med under hele vielsen også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar